تواضع محمد بن مسلم

محمد بن مسلم چنان‌که در کتاب‌هاى رجال آمده از اعاظم اصحاب حضرت امام باقر و حضرت امام صادق علیهماالسلام و از راویان حدیث و بسیار مورداطمینان و انسانى عادل است که روایات اهل‌بیت او را جزء مقربان و صدیقان دانسته‌اند.

ابونصر مى‌گوید: از عبدالله بن محمد بن خالد درباره‌ى محمد بن مسلم پرسیدم؟ گفت: مردى بسیار بزرگوار ولى ازنظر مال دنیایى تنگدست بود، امام باقر علیه‌السلام به او فرمود: اى محمد! فروتنى پیشه کن. زمانى که به کوفه بازگشت ظرفى بافته‌شده از نى که معمولاً در آن خرما مى‌ریختند پر از خرما با ترازویى برداشت و کنار در مسجد جامع نشست و صدایش را به خرمافروشى بلند کرد.

عشیره‌ى او نزدش آمدند و گفتند: با این کارى که پیشه کرده‌اى ما را رسوا ساختى این کار در شأن تو و قبیله‌ى ما نیست. گفت مولایم حضرت باقر علیه‌السلام مرا به یکى از خصلت‌هاى اخلاقى و حسنات نفسى که تواضع است فرمان داده و من هرگز با پیشوا و رهبر الهى‌ام مخالفت نمى‌ورزم و اینجا را ترک نمى‌کنم تا از فروش همه‌ى خرما آسوده شوم. قبیله‌اش به او گفتند: اکنون‌که براى خود از شغل و کسب چاره‌اى نمى‌بینى، پس در میان بازار آسیاب داران برو و آسیاب و شترى براى آسیا کردن گندم و جو آماده کن.

سبحانی، محمد، لختی تامل،ص 92