مباحث قرآنی، حدیثی، اخلاقی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ارکان تبلیغ

در تبلیغات و خطابه‌هایی که صورت می‌گیرد چهار عنصر مشترک یا به تعبیری از چهار رکن اصلی استفاده می‌شود که بدون آنها خطابه ناقص خواهد بود.

هاولند برای رساندن چهار رکن از این جمله استفاده کرد: «چه کسی (منبع پیام) چه چیزی (پیام) را به چه کسی (شنونده) چگونه (کانال انتقال پیام) می‌گوید؟[1]

لاسول[2] نیز این چهار رکن تبلیغ و خطابه را چنین مطرح می‌کند:

1. گوینده و نویسنده پیام کیست؟ (پیام رسان).

2. چه می‌گوید و چه می‌نویسد؟ (پیام)

3. چه وسیله ای برای گفتن و نوشتن به کار می‌رود؟ (وسیله ارتباطی پیام)

4. برای چه کسی می‌گوید و می‌نویسد؟ و تأثیر این گفتن و نوشتن چیست؟ (پیام گیران)[3]

به نظر می‌رسد، تبلیغ و خطابه چنانکه خیلی از متخصصان ارتباطات بیان کرده اند، دارای چهار رکن اصلی و اساسی است:

الف ـ فرستنده (خطیب) به عنوان عامل برقرار کننده ارتباط و مجری گفتار که ستون خیمه سخن بر دوش او نهاده شده است.

ب ـ پیام، متن سخن و کلام که در جریان ارتباط از گوینده به شنونده منتقل می‌شود.

ج ـ وسیله، ابزار برقراری ارتباط.

د ـ گیرنده یا مخاطب، به عنوان قابل، پذیرنده و گیرنده سخن که محور اغراض کلام به او بر می‌گردد.


[1]. روان شناسی اجتماعی، لوک بداره، ترجمه گنجی، ص 96.

. H.Lasswell.2

[3]. روان شناسی اجتماعی، هدایت الله ستوده، ص 203.

محمد سبحانی یامچی، هنر سخنرانی، نشر هستی نما، 1388.

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی

تاریخچه تبلیغ و خطابه

در زمینه پیدایش خطابه تاریخ مشخصی را نمی‌شود ارائه داد، زیرا از بدو پیدایش بشر خطابه نیز به صورت ابتدایی و ساده بوده است. از آن زمان که مردم به حکم غریزه اجتماعی زیستن هر کجا گرد آمده و آنجا را وطن اتخاذ کردند و با یک زبان به مکالمه و تفاهم پرداختند، با فن خطابه نیز آشنا شدند، به طور کلی تاریخ پر فراز و نشیب جوامع انسانی، گواه این واقعیت است که تبلیغ در همه زمان‌ها همراه انسان بوده و جنبه‌های مختلف مورد نیاز زندگی انسان‌ها اعم از اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را در برداشته است. به عبارتی تبلیغات پیشینه ای به قدمت خود تمدن دارد. در ویرانه‌های مصر باستان، کاشفان پوسترهایی از پاپیروس[1] پیدا کرده اند که در آن برای باز گرداندن برده‌های فراری جایزه تعیین شده بود. در ویرانه‌های پمپی (شهری در روم باستان) باستان شناسان بر روی دیوارهای خیابان‌ها تبلیغات سیاسی پیدا کرده اند که در آن نوشته بود به سیسرون[2] رای دهید، او دوست مردم است.[3]

دانشمندان باستان شناس در آثار باستانی، نشریاتی متعلق به 1800 قبل از میلاد یافته اند که کشاورزان را به چگونگی افشاندن بذر و برداشت حاصل و مبارزه با آفات نباتی راهنمایی کرده است. این نشریات شباهت زیادی به نشریاتی داشت که وزارت کشاورزی در هریک از کشورهای پیشرفته برای توجیه کشاورزان دارد.

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی

الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

بسم الله الرّحمن الرّحیم

خداوند جلّ و علا را سپاس میگزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طرّاحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. این سند، اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثّر برای نیل به آن را طرّاحی کرده است که با تحقّق آن، که کاری عظیم و دشوار امّا ممکن و شیرین است، کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه‌ی مبارک تمدّن نوین اسلامی ایرانی در زیست‌بوم ایران رخ خواهد نمود. ان‌شاءالله.
اکنون با تقدیر از متفکّران و استادان و صاحب‌نظرانی که طرّاحی این سند مهم و مدیریّت تهیّه‌ی آن را بر عهده داشته‌اند، مقرّر میدارد:

۱- مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را بعنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهادهای تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یادشده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید.

۲- مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را بعنوان سند بالادستی قوانین برنامه‌ای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایح برنامه‌ای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد.

۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی بررسی نماید و پیشنهادهای عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای این منظور استفاده شود.

۴- شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو بپردازند.

۵- دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی

حجاب و نقض آزادی

شبهه

چرا اقلیت‌های دینی که حجاب برای آن‌ها واجب نیست باید در جمهوری اسلامی ایران حجاب را رعایت کنند؟!آیا این ناقض آزادی در دین است!!!

پاسخ

بر اساس نظام فکری اسلام تحمیل دین بر دیگران نه ممکن است و نه سودمند و جایز! قرآن به صراحت می‌گوید "لاَ إِکراه فِی الدّینِ قَد تَبَیَّنَ الرُشدُ مِنَ الغَیِّ" یعنی در دین اکراه نیست راه حق و رشد از راه باطل و گمراهی جدا شده است.(1) بنابراین در جامعه اسلامی، اصل آزادی دینی امری پذیرفته شده است. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: هر گروهی که به دینی معتقدند، احکام آن دین بر آنان ثابت خواهد شد.(2 ) به عنوان مثال در اسلام آزادی اقلیت‌های دینی در مسائل ازدواج، ارث، وصیّت، ملکیّت و سائر احکام دینی به رسمیت شناخته شده است.(3 ) اقلیت‌های دینی می‌توانند حتی آن چه را که مسلمان مالک نمی‌شود، مالک شوند و هیچ کس حق ندارد آنان را از تملّک این اشیا باز دارد، گرچه در اسلام، ملکیّت آن اشیا پذیرفته شده، نباشد.(4)  امنیّت و حمایت از غیر مسلمانانی که در تابعیّت حکومت اسلامی‌اند و در محدوده حکومت اسلامی سکونت دارند، از وظائف دولت اسلامی است.(5) بنابراین امنیت دین‌داری، برای آنان یک اصل اجتناب‌ناپذیر حقوقی است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در اصل سیزدهم، ادیان دیگر را به رسمیت شناخته و آنان را در انجام مراسم دینی خود آزاد می‌داند و مقرر می‌دارد:

موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی

احکام تحصیل و پایان نامه و...

رهبری

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

به استفتائاتی پیرامون مباحث علم پاسخ گفتند که

تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* احکام تحصیل

- مفید ترین تخصص برای اسلام

س۱. امروزه کدام‌یک از تخصص های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟

ج. شایسته است که علما و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها به همه ‌ی تخصصهای علمی مفیدی که مورد نیاز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمین بی‌نیاز شوند و تشخیص مفیدترین آن‌ها با مسئولین ذی ‌ربط با درنظر گرفتن شرایط موجود می ‌باشد.

 

- سستی و تنبلی

س۲. سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی

عدم تحریف قرآن

عدم تحریف قرآن (القرآن الکریم و روایات المدرستین، علامه مرتضی عسکری، جلد 3)

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی

موضوعات همایش 12(قرآن کریم و ایمان به وعده های الهی)

موضوعات دوازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با موضوع

«قرآن کریم و ایمان به وعده های الهی»

سایت همایش: iqro.ir

آخرین مهلت ارسال مقالات: پایان آذرماه 97

 

محور اول - مفاهیم و مبانی نظری ایمان به وعده های الهی

1. معنا شناسی ایمان به وعده های الهی در آیات و روایات

2. بررسی حوزه های معنایی وعد و وعید در آیات و روایات

3. بررسی سبک شناختی اسلوب وعده در آیات و روایات

4. اهمیت و ضرورت ایمان به وعده های الهی در آیات و روایات

5. تخلف ناپذیری وعده ­های الهی در آیات و روایات

6. سنت­ های الهی در آیات و روایات

7. ویژگی های وعده های الهی در آیات و روایات

8. شاخصه های ایمان به وعده های الهی در آیات و روایات

9. گونه شناسی و مصادیق وعده­های الهی در آیات و روایات (مورد پژوهی...)

10. مصادیق تحقق وعده­ های الهی در آیات و روایات

11. بررسی مصادیق تحقق وعده های الهی در دنیای معاصر (مورد پژوهی: در حوزه مبارزه با استکبار، انقلاب اسلامی ایران، مبارزه گروه های مقاومت و...)

12. تبیین الگوی مهندسی فرهنگی مبتنی بر بسامد وعده های الهی در قرآن و روایات

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سبحانی یامچی